W klasach 1–3 obowiązuje ocenianie kształtujące i opisowe, co zbliża nas do rozwiązań fińskich czy niemieckich. Różnica polega na tym, że w Finlandii czy Norwegii ocenianie opisowe trwa dłużej (nawet do 6–7 klasy), podczas gdy w Polsce oceny cyfrowe wracają już od klasy 4.
Polska praktyka formalnie jest zgodna z nowoczesnymi trendami, ale w praktyce nauczyciele często stosują nieformalne symbole (np. buźki, punkty, kolory), które bywają interpretowane jak oceny. Symbole niczego nie zmieniają, uczniowie traktują je jak zwykłe stopnie.
Przyzwyczajenie jest drugą naturą nauczyciela "Jak tu żyć Panie Prezydencie bez oceniania". Jak żyć!
Polska – gdzie jesteśmy?
Polska – gdzie jesteśmy?
Polska systematycznie awansuje w rankingach PISA, szczególnie w czytaniu i naukach przyrodniczych, trochę niżej w matematyce. PISA 2022: Czytanie: 506, Matematyka: 499, Nauki: 500 Polska plasuje się powyżej średniej OECD, co pokazuje solidny poziom edukacji. Mocne strony: wyrównywanie szans edukacyjnych między regionami, wysokie kompetencje nauczycieli, rozwijanie czytania i nauk przyrodniczych. Wyzwania: mniejsza innowacyjność w nauczaniu, nacisk na naukę na pamięć w niektórych szkołach, duże obciążenie testami i sprawdzianami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz