Szkoła
Podstawowa w Ruszowie podczas pierwszego tygodnia ferii (tj.
10-14 lutego 2020 r.) brała udział w projekcie, który był
skierowany do uczniów klas 7 i 8 pod nazwą „Ferie z ekonomią 3”.
Celem projektu jest kształtowanie wiedzy, postaw przedsiębiorczych
i rozwój umiejętności w zakresie bankowości, w tym produktów
bankowych, sposobów planowania i zarządzania budżetem domowym, a
także poznanie zadań Narodowego Banku Polskiego, roli pieniądza,
zarządzanie finansami osobistymi i firmy, a także analizy rynku
pracy wśród uczniów szkół podstawowych.
pracy wśród uczniów szkół podstawowych.
Organizatorem
i pomysłodawcą projektu jest Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju
Wsi Polskiej. Koncepcja dydaktyczna i metodologiczna powstała we
współpracy ze specjalistami ze Szkoły Głównej Handlowej w
Warszawie. Beneficjentami projektu naszej szkoły są uczniowie:
Julia Kozakiewicz, Julia Dąbrowska, Dominika Kowal, Zuzanna
Czekalska, Alicja Mól z klasy 7 oraz Emilia Mesjasz, Natalia
Kowalczyk, Sandra Bielawska, Dominika Kinal, Tomasz Ganczar, Mateusz
Kawka z klasy 8 a, Karol Reśliński, Mikołaj Szczepaniak z klasy
8 b.
Projekt
jest realizowany w dwóch etapach :
Etap
I
- zajęcia dla uczniów w okresie ferii zimowych, przez pięć dni
w łącznym wymiarze 30 godzin lekcyjnych. Zajęcia prowadzone są w ciekawej, atrakcyjnej formie, w przeważającej części poprzez pracę w grupach, metodą projektu, poprzez gry
i zabawy edukacyjne. W tym etapie pracę nauczyciela wspiera student. Pierwszego dnia uczniowie poznali podstawowe pojęcia ekonomiczne, opracowali listę cech osób przedsiębiorczych, uczestniczyli w grze symulacyjnej, która pozwoliła im zrozumieć prawo popytu i podaży. Poznali także regionalny rynek pracy. Drugiego dnia zajęcia rozpoczęły się
od spotkania z Panem Eugeniuszem Górniakiem właścicielem lokalnej firmy: Gospodarstwo Rybackie, który przedstawił im zasady jej funkcjonowania. Uczniowie w przystępny i ciekawy sposób dowiedzieli się o początkach firmy, jej rozbudowie i rozwoju.
w łącznym wymiarze 30 godzin lekcyjnych. Zajęcia prowadzone są w ciekawej, atrakcyjnej formie, w przeważającej części poprzez pracę w grupach, metodą projektu, poprzez gry
i zabawy edukacyjne. W tym etapie pracę nauczyciela wspiera student. Pierwszego dnia uczniowie poznali podstawowe pojęcia ekonomiczne, opracowali listę cech osób przedsiębiorczych, uczestniczyli w grze symulacyjnej, która pozwoliła im zrozumieć prawo popytu i podaży. Poznali także regionalny rynek pracy. Drugiego dnia zajęcia rozpoczęły się
od spotkania z Panem Eugeniuszem Górniakiem właścicielem lokalnej firmy: Gospodarstwo Rybackie, który przedstawił im zasady jej funkcjonowania. Uczniowie w przystępny i ciekawy sposób dowiedzieli się o początkach firmy, jej rozbudowie i rozwoju.
Po spotkaniu, w trakcie kolejnych zajęć uczyli się zasad przedsiębiorczości – zakładając fikcyjne wydawnictwo oraz fabrykę produkującą zabawki. Zajęcia pozwoliły im dowiedzieć się, między innymi: jak firmy osiągają zysk, jakie zasoby muszą być wykorzystane w procesie produkcji, jakie decyzje musi podjąć przedsiębiorca, co jest ważne dla producenta, dlaczego firmy ponoszą straty. Trzeci dzień poświęcony był na wizytę w oddziale NBP we Wrocławiu. Przedstawiciel NBP omówił główne zadania banku centralnego. Uczniowie mieli okazję sprawdzić, jak zabezpiecza się monety i pieniądze papierowe, sprawdzić czy posiadane przez nich zasoby finansowe są autentyczne. Na zakończenie wizyty przedstawiciel banku zaprowadził grupę do skarbca. W czwartek zajęcia rozpoczęły się wizytą w Banku Spółdzielczym w Iłowej. Uczniowie dowiedzieli się o zasadach funkcjonowania banku komercyjnego, co znaczy, że mamy konto w banku, poznali produkty bankowe dla oszczędzających. Wizyta w Iłowej ułatwiła im po powrocie na zajęcia do szkoły prawidłowo dokonać analizy oferty bankowej oraz opracować budżet domowy. Podsumowaniem przedostatniego dnia była gra edukacyjna „Barter – gospodarka bez pieniądza”, w trakcie której uczniowie zapoznali się z historią pieniądza. Piąty – ostatni dzień I etapu projektu poświęcony był na poznanie, czym są produkty lokalne , regionalne, tradycyjne. Zajęcia te dotyczyły patriotyzmu gospodarczego. Uczniowie poznali aplikację Pola, która umożliwia identyfikacje produktu – czy jego produkcja znajduje się w Polsce, czy firma jest zarejestrowana w Polsce, czy jest częścią zagranicznego koncernu
oraz czy prowadzi badania w Polsce. Na zakończenie zajęć uczniowie wykonali „Mapę gospodarczą gminy Węgliniec”, wypisując firmy handlowe, usługowe oraz produkcyjne, które znajdują się na jej terenie. Zdobyli w ten sposób argumenty „za” i „przeciw” prowadzenia działalności gospodarczej w lokalnej społeczności.
Etap
II
– jest kontynuacją I etapu ,w ramach którego uczniowie
przygotowują projekt dotyczący opracowania modelu biznesowego.
Praca uczniów podlega ocenie konkursowej, a efekty uczniów są
nagradzane. Dla autorów – zespołów uczniowskich - 5 najlepszych
prac przewidziano nagrodę w postaci dwudniowego wyjazdu edukacyjno –
studyjnego
do Warszawy. Uzupełnieniem i podsumowaniem II etapu będzie konkurs wiedzy ekonomiczno – finansowej, skierowany do chętnych uczniów, biorących udział w projekcie. Na napisanie modelu biznesowego uczniowie mają czas do 20 kwietnia 2020 r.
do Warszawy. Uzupełnieniem i podsumowaniem II etapu będzie konkurs wiedzy ekonomiczno – finansowej, skierowany do chętnych uczniów, biorących udział w projekcie. Na napisanie modelu biznesowego uczniowie mają czas do 20 kwietnia 2020 r.
Na
zakończenie warto przypomnieć , że szkoła bierze udział drugi
raz w projekcie. W roku szkolnym 2017 /2018 uczniowie istniejącego
jeszcze wtedy Gimnazjum im. Orląt Lwowskich byli laureatami
ogólnopolskiego konkursu na model biznesowy.
Prowadząca
zajęcia : Urszula Zel
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz