piątek, 11 kwietnia 2014

40 lat temu szkoła w Ruszowie otrzymała imię Bohaterów 37pp 7 dyw. II Armii WP


Autor: Edward Remiszewski Nie zapominamy o Was Żołnierze 37 pp, wiemy, że dzięki Wam dzisiaj jesteśmy wolni.
40 lat temu, kiedy nadawano szkole imię Bohaterów 37 pp 7 dywizji II Armii WP, stołówka szkolna aż pękała w szwach od kombatantów, którzy brali udział w forsowaniu Nysy Łużyckiej. Dzisiaj był tylko jeden, ostatni Mohikanin , porucznik Stanisław Kropernicki, lat 90. Jego koledzy już dawno dołączyli do tych co polegli w kwietniu 1945 roku i patrzą na nas z Nieba.

To ostatni moment, aby historię poznawać nie tylko z kart podręczników, ale również z ust bezpośrednich świadków wydarzeń. Dzisiejsza uroczystość w sposób doniosły i godny uczciła pamięć bohaterów. Msza święta, pięknie wykonany przez dzieci montaż artystyczny, pieśni zespołu PRYMA, wspomnienia kombatantów, złożenie kwiatów pod pomnikiem poległych żołnierzy dopełniały się wzajemnie, tworząc logiczną całość. To wszystko w doniosłej oprawie Orkiestry Reprezentacyjnej z Kopalni Węgla Brunatnego w Turoszowie i kompanii reprezentacyjnej 23 Śląskiej Brygady Artylerii z Bolesławca .

Do młodzieży i społeczeństwa dotarło przesłanie. Nie zapominamy o Was Żołnierze 37 pp, wiemy, że dzięki Wam dzisiaj jesteśmy wolni.


Zdjęcia: Edward Remiszewski

Duża galeria zdjęć (149 fotografii) zachęcam do kopiowania















7 komentarzy:

  1. Świetna galeria fotograficzna - Janusz Droś

    OdpowiedzUsuń
  2. Kobiety z KGW i KLAP serdecznie dziękują za zaproszenie na tę uroczystość. Czuły się znakomicie w ciepłej atmosferze stworzonej przez gospodarzy obchodów, szczególnie Panią Dyrektor i występujące dzieci. Serdeczne podziękowania dla Krzysztofa Zielińskiego.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak miło...Dzięki, że byliście... :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Byłam,widziałam,słyszałam.Bardzo mi się podobało,ale mam pytanie: jak długo jeszcze będzie przeciągany kabel pomiędzy grobami???Pytałam kompetentnych osób.Tak niewiele trzeba żeby w ruinach podłączyć prąd.Kto za to odpowiada?

    OdpowiedzUsuń
  5. Czterdzieści lat temu byłem obecny przy odsłonięciu tego pomnika i nadaniu imienia Szkole. Było pięknie i uroczyście. mystan

    OdpowiedzUsuń
  6. Chwała TYM, którzy pamiętali o tym aby uczcić tą rocznicę. Miałam jednak mieszane uczucie kiedy patrzyłam na niektóre osoby /mieszkańcy Ruszowa wiedzą, które to/ biorące udział w tej pięknej uroczystości i ich zaangażowanie. A jeszcze tak nie dawno te właśnie osoby chciały zniszczyć wszystko, to co pozostało po II Armii Wojska Polskiego.

    OdpowiedzUsuń
  7. Punk widzenia zależy od punktu siedzenia, jak za 20 lat, ktoś rzuci hasło likwidujemy szkołę to te same osoby będą klaskały. 40 lat temu byli posłuszni KC PZPR teraz rączki w kościele na amen składają. Czas upływa Świat się zmienia. Szkole im Świerczewskiego (do której chodziłem) zmieniono imię na Marii Konopnickiej, ulicę 22 lipca na której mieszkałem zmieniono na Jana Długosza. Kiedyś Niemiec był wrogiem teraz ma Niemiec ma Euro i Polacy polubili wrogów. Już Niemen śpiewał "Dziwny jest ten świat" i przez cenzurę przeszedł.

    OdpowiedzUsuń